Monenlaisia menijöitä
Monenlaisia
menijöitä
Kevään
saapuessa varastoista kaivetaan esiin menopelit. Moottoripyörällä
voi ajaa yksin, perheen kanssa tai työkseen.
Pyörällä
ympäri Eurooppaa
Siilinjärveläinen
Kari
Miettinen,
39, ja hänen vaimonsa Anne,
43, tapasivat toisensa pyörien päällä.
Kävin
ensimmäistä kertaa paikallisen moottoripyöräkerhon tapahtumassa.
Joku oli kertonut Annelle, että minulla on naisellekin sopiva Honda
Custom CX-500 C
–pyörä. Esittelin hänelle pyörääni, tapasimme parin kuukauden
päästä ravintolassa ja siitä lähtien olemme olleet kimpassa.
Kerran
ajoin riiusteluaikana Annea vastaan pienemmällä pyörällä ja
ajattelin, että pieni nainen noin ison pyörän selässä. Pian olin
hankkinut suurikuutioisemman pyörän.
Nuoren
miehen mielestä oli mahtavaa hypätä oman pyörän selkään ja
määrätä, minne sen suuntaa. Kallistelu kurveissa on edelleen
suurin nautinto pyöräilyssä, on mahtavaa kääntää mutkaista
tietä näkymättömiin. Vaimollani on lyhyemmät jalat ja hänelle
400 kg:n pyörä on risteyksissä vaikea ja raskas hallittava.
Jatkoimme
moottoripyöräkerhossa käymistä, reissasimme pyörillä ympäri
Suomea ja Keski-Eurooppaa, yövyimme teltoissa, perheiden luona tai
Gasthausissa. Ehkä eräs eksoottisimmista reissuistamme oli 80-luvun
lopulla Neuvostoliittoon tehty ryhmämotoristimatka.
Jonin,
10, ja Jasminin,
7, pulpahdettua maailmaan, olemme tehneet muutaman matkan heidän
kanssaan sivuvaunu pyörään kiinnitettynä. Teimme ensimmäisen
yhteisen ulkomaanreissun Italiaan Riminin aurinkorannalle lasten
kanssa moottoripyörällä ja siihen kiinnitetyllä sivuvaunulla.
Saksan
autobahneilla olisi saanut antaa mennä kaasuhanan kyllyydestä,
mutta lasten ollessa sivuvauhdissa se ei tuntuvat järkevältä. Ne
jotka haluavat ihailla Alppien valkoisia huippuja suuntaavat
Itävallassa ja Sveitsissä ”suolenpätkäteille”, etenevät
hitaammin, mutta näkevät samalla upeita maisemia.
Toinen
moottoripyörällä tehty koko perheen ulkomaanreissu suuntautui Via
Balticalle, Viroon, Latviaan, Liettuaan, Puolaan, Saksaan, Tanskaan
ja Ruotsiin. Vastassa olivat töyssyiset, huonokuntoiset tiet, joita
korjattiin EU-rahalla. Virossa olimme ylittämässä
raitiovaunukiskoja, kun kuului kova kolahdus. Kiskon pätkä oli
noussut pystyyn ja osunut pyörään. Puolassa lämmin keli ja tiuha
liikenne olivat tehneet urista niin syviä, että vaunu tai pyörä
tahtoivat liusua jompaan kumpaan uraan.
Perheemme
uusin kulkupeli, Honda
Gold Wing
on hankittu vuonna 1999. Se on vaimon mielestä kuin nojatuoli, jolla
istuessa tahtoo nukahtaa tuulenvireen tuudittaessa. Kevään tietää
tulleen, kun puihin puhjenneiden lehtien tuoksu kantautuu nenään.
Nyt
pitäisi saada vaimollekin pyörä, että molemmat lapset voisivat
istua oman pyörän kyydissä.
Ei
hyttysille
Janne
Välläri,
37, ei osannut 16-vuotiaana kevytmoottoripyörällä ajellessaan
kuvitella, että hän vielä jonakin päivänä olisi
moottoripyöräpoliisi.
Asuin
maalla, Punkalaitumella. Kipaisin kevarilla 16-vuotiaana kahdentoista
kilometrin päähän kylän keskustaan kavereita tapaamaan. Pyörä
kiinnosti parin vuoden ajan ja sitten seurasi pitkä tauko
moottoripyöräilyssä.
Armeijassa
mietin, mitä haluan tehdä työkseni. Puolustusvoimat tai poliisi
houkuttivat. Päädyin poliisikouluun Tampereelle ja pääsin töihin
liikkuvaan poliisiin Helsinkiin. Olin koko ajan moottoripyörien
ympäröimänä ja opin, kuinka pyörät toimivat. Auto vaihtui
moottoripyörään 90-luvun puolivälissä.
Pääsykokeet
poliisien moottoripyöräkurssille olivat rankat. Teoreettisen
osuuden lisäksi fyysisessä kokeessa työnnettiin parinsadan kilon
painoista pyörää ja testattiin ajotaito. Itse koulutus kesti
seitsemän viikkoa.
Moottoripyöräpoliisin
työ ei sovi ihan hyttysille. Vapaa-ajalla en tahdo pyörää enää
nähdäkään. Aika menee kahden pienen tyttären kanssa. Pyöräilyn
raskaudesta johtuu varmaan se, että liikkuvassa poliisissa ei ole
vielä yhtään naispyöräilijää.
Työni
on liikennevalvontaa, liikennevalistusta nuorille ja hälytystehtävien
hoitamista. 1200-kuutioinen BMW RS -pyörä on vakaa työkalu, josta
löytyy keskinopeusmittari, tutka, sivulaukku työkaluja ja
asiakirjoja varten, hälytyslaitteet ja poliisiradio. Jos hälytys
tulee, starttaan pillit soiden ja valot palaen tapahtumapaikalle ja
mietin matkalla, missä järjestyksessä asiat kannattaa hoitaa,
ettei sivullisille aiheudu haittaa eikä onnettomuus pääse
leviämään.
Virkapukujamme
ovat sininen Goretex-haalari ja nahkapuku. Tehtäviä hoidetaan myös
siviilivaatteissa. Virkapuvulla on kaahailua ennaltaehkäisevä
vaikutus.
Valitettavasti
joudun joskus veivaamaan hanaa takaa-ajaakseni ylinopeutta ajanutta
henkilöä, joka päättää karata tapahtumapaikalta. Tehtävän
suorittaakseni saan rikkoa nopeusrajoituksia, mutta en tahdo ottaa
turhia riskejä. Pidän järjen kädessä ja ajattelen ensisijaisesti
sivullisten asemaa. Poliisina tiedän tarkkaan ylinopeuden ajamisen
riskit. Joskus joudun jättämään takaa-ajon kesken, vaikka konna
kaahaa pyörät vinkuen kaukana edessäpäin.
Ylinopeutta
ajetaan monista syistä. Jollakin on kiire tapaamiseen, toisella
lentokentälle, kolmas ajaa ylinopeutta tavan vuoksi.
Rattijuopuneiden valvominen on helpompaa kuin päihteidenkäyttäjien,
joista ei aina huomaa, että he ovat jonkin aineen vaikutuksen
alaisina.
Iloinen
keltainen harrikka
Inga
Vitikainen,
46, hankki viisi vuotta sitten moottoripyöräkortin ja –pyörän,
josta oli unelmoinut siitä lähtien kun istui isonveljensä mopon
selässä.
Aikani
kinuttuani sain istahtaa veljen mopon satulalle ja ajaa sillä
suoraan ojaan. Sillä reissulla ei kunnian kukko laulanut, mutta
päätin omistavani isona paljon suuremman pyörän kuin veljelläni
oli. Tuli perheen perustamisen aika ja haave hautautui
kolmeksikymmeneksi vuodeksi, kunnes uskaltauduin taas pyörän
päälle.
Tunsin
olevani tosi motoristi jo muutaman ajotunnin jälkeen. Ajaminen oli
helpompaa kuin muistinkaan, vaikka jännitin kovasti. Ensimmäisen
pitkän ajomatkan tein nykyisestä kotikaupungistani Oulusta Leville
ja Rovaniemen kautta takaisin Ouluun heti 1200 cc-pelillä. Yhden
kesän ajoin Honda
600 Super Sportilla,
verrattomalla aloittelijan pyörällä. Sitten vastaan tupsahti
eräänä perjantaiaamuna moottoripyöräliikkeen hallissa surullisen
näköinen keltainen Harley
Davidson 833cc Sportser,
jonka tankki oli lytyssä ja jalkatappi oli poikki. Sormet syyhysivät
ajamaan sillä, olin niin ihastunut. Maanantaina tankki oikaistiin ja
maalattiin, ja hain pyörän kotiin. Minun hoidossani keltaisesta
harrikasta on tullut iloinen. Vaihdatan pyörään öljyt joka kevät
ja huollatan pyörän säännöllisesti.
Varusteista
en tingi. Vakuutusmaksut ovat kalliita, huoltaminen maksaa ja
varusteet myös. Pyöräily ei ole ilmaista – mutta rahat voisivat
mennä turhempaankin! Keväällä, pyöräilykauden alkaessa,
pukeudun tuulta ja vettä pitävään Gore
Tex
–asuun, jossa on myös toppavuori. Lämpimillä ilmoilla pidän
nahka-asua, jonka selässä on Harley Davidson –logo. Avokypärä
on must. Omassa kypärässäni on visiiri koska haluan suojella
kasvojani. Oikeastaan kypärän pitäisi olla pottamallinen ja
visiiritön.
Harrikkaa
voi hallita pieni nainenkin, vaikka jalkojen yltäminen maahan tuo
tiettyä turvallisuuden tunnetta. Joka kerta kun puen ajokamppeita
päälle, adrenaliini kohisee suonissa ja perhoset vilistävät
vatsanpohjassa. Kesäkuumalla tuntuu, että takapuoli roihahtaa
tuleen moottorin kuumentaessa istuinta. Sateella on kurja ajella,
mutta ilmoja ei voi valitettavasti valita – se kuuluu lajin
luonteeseen. Kevään ja kesän tuoksut huumaavat: nenään tulee
ruohon erilaiset hajut sen kasvaessa, lietelannan lemu. Tuoksut ovat
erilaisia veden lähettyvillä ja sisämaassa.
Motoristit
tervehtivät toisiaan aina, kun ajavat toisiaan vastaan, vähän kuin
karavaanarit. En tiennytkään omistavani niin paljon ystäviä.
julkaistu Hok-Elannon lehdessä
Comentarios
Publicar un comentario